PSYCHOLOG SZKOLNY POLECA

TRENING RELAKSACYJNY JACOBSONA

Drodzy Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele! Sytuacja, w której się obecnie znaleźliśmy jest zupełnie niestandardowa i, co najtrudniejsze, nie wiemy kiedy się skończy. Pewnie przyszłe pokolenia będą czytać o pandemii koronawirusa w 2020 roku w podręcznikach historii, ale my póki co musimy się zmierzyć z nią osobiście. Zamknięcie w domach, ograniczenie naszych zwykłych aktywności i kontaktów z innymi ludźmi, lęk o zdrowie naszych bliskich i nas samych może podwyższać nasz poziom stresu i nasilać odczuwanie lęków. Metodą, którą często polecam osobom zmagającym się z nerwicą i stresem i którą warto wykorzystać, aby po prostu zrelaksować się np. po dużym wysiłku fizycznym czy ciężkim dniu mozolnego zmagania się z pracą i nauką zdalną jest trening relaksacyjny Jacobsona. To metoda, która nie wymaga żadnego specjalistycznego sprzętu, relaksację można wykonać siedząc na krześle lub leżąc na łóżku (to dobra pozycja, by ułatwić sobie zasypianie). Poniżej link do wersji, z której ja najczęściej korzystam – trwa tylko 15 minut i oddaje podstawowe zasady tej metody. Na yt mozna znaleźć wiele innych wersji – dłuższych i krótszych, z różnym podkładem muzycznym czy głosem lektora. Warto znaleźć taką, która będzie nam osobiście pasowała najbardziej. Ważne jest też, żeby znaleźć swoje tempo oddechu. Po kilku próbach, gdy zapamiętamy kolejność napinania i rozluźniania mięśni i znajdziemy swoje tempo oddechu, możemy ćwiczyć samodzielnie – po prostu włączyć swoją ulubioną muzykę lub robić ćwiczenie w ciszy, czy siedząc w ogródku lub na balkonie. Zachęcam do wypróbowania!

https://www.youtube.com/watch?v=nohxTFjVTHU


Pozdrawiam serdecznie Katarzyna Barańska – Grzesiek